top of page

Mensen communiceren met meer dan alleen woorden.

Foto van schrijver: Anthro ConsultAnthro Consult

Bijgewerkt op: 13 apr 2023

“Wat mensen doen, wat mensen zeggen en wat mensen zeggen dat ze doen zijn volkomen verschillende dingen.”


Deze bevinding van de antropoloog Margaret Mead (1902-1978) is de kern van waarom antropologen verder kijken dan 'dat wat verteld wordt'. Wij mensen zijn complex: we zijn ons vaak niet eens bewust waarom we doen wat we doen. Pas als we goed observeren en luisteren met al onze zintuigen, dan kunnen we de verborgen informatie tussen onze woorden door zien.


Naast dat wat mensen vertellen en weten over zichzelf (culturele kennis), kijken we bij Anthroconsult ook naar wat mensen doen (cultureel gedrag) en welke objecten we maken en gebruiken (culturele objecten). Dit laatste zijn de materiële relaties; ofwel hoe we met onze omgeving en spullen daarin omgaan. De methode die we daarvoor gebruiken, noem je in de antropologie ook wel Etnografie.

Bovenstaande infographic geeft dit op een simpele manier weer: een doelgroep communiceert culturele informatie op verschillende manieren. Wanneer we met mensen in gesprek gaan, dan leren we de culturele kennis: dat waar mensen zich bewust van zijn. Bijvoorbeeld de antwoorden op de vraag: 'wat is kenmerkend voor jouw buurt?' Dan leren we wat de doelgroep weet over haar buurt en zich bewust van is.


Naast dat wat waar we ons bewust van zijn, is er ook een groot gedeelte waar we ons niet zo bewust van zijn. Dat komt doordat we het zo eigen hebben gemaakt dat we het niet meer zien. Dat zie je vaak terug wanneer we kijken naar cultureel gedrag en culturele objecten. Misschien vind je het kenmerkend voor je buurt dat de mensen er netjes zijn, maar ligt er ondertussen redelijk veel afval op de grond. Dan is het natuurlijk interessant om erachter te komen waarom je dit beeld hebt, ondanks het uiterlijk van de buurt. Misschien is het in vergelijking met een andere buurt schoon, of houdt het woord 'netjes' in deze buurt iets heel anders in dan het opruimen van afval. Dan is het interessant om te leren welke relatie mensen hebben tot afval en tot het netjes houden van de buurt. Om die reden praten we bij Anthroconsult niet alleen met mensen, maar observeren we ook het gedrag en de omgeving. Dit koppelen we vervolgens weer terug aan de doelgroep om het onbewuste naar boven te halen en te ontcijferen.


Met de informatie uit onze onderzoeken geven we een compleet beeld weer van de wensen, belangen, emoties, zorgen, belevingen en gedrag van je doelgroep. We maken complexe informatie over een diverse doelgroep simpel en behapbaar voor jouw doeleinde. Met dit diepe begrip zorg je ervoor dat jouw initiatief, product of dienst aansluit bij de groep die je wil bereiken.



17 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page