top of page

Afval & Festivals

Veldwerkonderzoek

ABR Activatie

Case Study

Opdrachtgever ABR Activatie


project periode 10 / 2019


Methode Veldwerkonderzoek (etnografie)


Samengevat wij hebben geparticipeerd tijdens een festival  als afvalmedewerkers van ABR Activatie om het gedrag van mensen te observeren, te bevragen en stimuleringsmethodes te testen.

Hoe spoor je mensen tijdens een festival aan om eigen afval op te ruimen?

Je kent het wel. Nadat mensen een evenement hebben verlaten, liggen er nog grote hoeveelheden plastic bekertjes, flesjes bier, verpakkingen enzovoorts op de grond. Ondanks de vele prullenbakken die worden neergezet, weten we deze tijdens festivals en evenementen toch niet te vinden. Ligt dat dan aan de prullenbak of aan ons gedrag? Je raadt het al, het ligt aan ons gedrag. Het goede nieuws is dat gedrag veranderbaar is. Daarom zijn wij tijdens een evenement in Amsterdam centrum gaan onderzoeken waarom we dit gedrag vertonen, om zo de gemeente suggesties te geven over hoe dit gedrag vermeden kan worden.

 

ABR Activatie spoort bezoekers aan om verantwoording te nemen over eigen afval. Met het motto ‘cleaning with a smile’ liepen die dag tientallen afvalprikkers rond op de Dam om festivalgangers aan te sporen eigen afval weg te gooien. Zij waren vrolijk gekleed en gehumeurd en maakten daarom deel uit van de festivalsfeer. Wij als onderzoekers liepen ook mee verkleed als afvalprikker om te ervaren watvoor reacties wij ontvingen van mensen. Daarnaast observeerden we onze collega’s en interviewden we zowel de afvalprikkers als de festivalgangers over het onderwerp afval.

 

Voor ons als antropologen was dit een echte veldwerkdag waarin we verschillende antropologische methoden (link naar uitleg hierover) konden toepassen. Daarbij was misschien wel de belangrijkste methode de participerende observatie. Daarnaast hebben we interviews gedaan, small talks, gedrag geobserveerd, collega’s enquêtes laten invullen en foto’s verzameld.  Vervolgens hebben we daarmee een rapport opgesteld, waarin wij de meerwaarde en de uitdagingen van de ‘cleaning with a smile’ methode voor ABR Activatie hebben omschreven. Daarnaast hebben we allerlei suggesties, op- en aanmerkingen van de festivalgangers vertaald naar tips voor de gemeente. Zo kan de gemeente een volgend evenement nog schoner organiseren en de juiste partijen daarbij betrekken. Goed nieuws voor ABR Activatie: door hun goede werk mogen ze er een volgende keer weer bij zijn!

vorige
project

bottom of page